Doorgaan naar inhoud

EGR-verwijdering

Maak een afspraak in de werkplaats

Plan uw tijd

EGR-VERWIJDERING

Bij EJP Motors omvat onze EGR (Exhaust Gas Recirculation) verwijderingstuningservice geavanceerde ECU-herprogrammering om de EGR-functie te elimineren en er tegelijkertijd voor te zorgen dat uw motor op maximale efficiëntie werkt. We passen kritische parameters aan, waaronder:

  • Brandstofinjectietiming en -duur
  • Ontstekingstijdstipkaarten
  • Doelstellingen voor de lucht-brandstofverhouding
  • Boost-drukregeling (voor turbomotoren)
  • Verwijderen van EGR-gerelateerde diagnostische foutcodes (DTC's)

Belangrijkste aanpassingen voor EGR verwijderen:

  1. EGR-bedrijfscycluskaarten

    • Functie : Regelt de werking van de EGR-klep
    • Wijziging : Stel de waarden voor de werkcyclus onder alle omstandigheden in op nul
  2. EGR-stroomkaarten

    • Functie : Regelt de uitlaatgasrecirculatie
    • Wijziging : Nul uitstroomwaarden
  3. EGR-temperatuurkaarten

    • Functie : bewaakt de temperatuur van de gerecirculeerde uitlaatgassen
    • Wijziging : Stel drempels in om aan te geven dat er geen recirculatie is
  4. EGR-positiekaarten

    • Functie : Houdt de positie van de EGR-klep bij
    • Wijziging : Stel de klep zo in dat deze gesloten blijft
  5. DTC-kaarten

    • Functie : Slaat EGR-gerelateerde foutcodes op
    • Wijziging : EGR-gerelateerde foutcodes uitschakelen of verwijderen
  6. EGR-aanpassingskaarten

    • Functie : Beheert EGR-aanpassingswaarden
    • Wijziging : Deze waarden resetten of uitschakelen

Belangrijke opmerkingen:

  • Bij de meeste voertuigen wordt het probleem opgelost door de EGR-bedrijfscycluskaarten op nul te zetten en de bijbehorende DTC-codes te verwijderen.
  • Het loskoppelen van de hogedruk EGR-actuator kan ook een oplossing zijn, in combinatie met het verwijderen van alle bijbehorende PCodes.
  • Voor optimale prestaties is het raadzaam om ervoor te zorgen dat de EGR-klep volledig gesloten is.

Voordelen van EGR-verwijdering:

  • Verbeterde gasrespons en acceleratie
  • Verhoogd vermogen en koppel
  • Verbeterde brandstofefficiëntie
  • Verminderde koolstofopbouw in het inlaatspruitstuk
  • Verlengde levensduur van de motor

Hoe de EGR-klep uw motor beïnvloedt:

De EGR-klep is ontworpen om NOx-emissies te verminderen door uitlaatgassen te recirculeren in de verbrandingskamer. Dit verlaagt de verbrandingstemperatuur, waardoor de NOx-productie afneemt. Bij dieselmotoren bevatten de uitlaatgassen echter roet, wat leidt tot koolstofophoping in het inlaatsysteem, waardoor de luchtstroom en de motorefficiëntie na verloop van tijd afnemen.

Nadelen van het EGR-systeem:

  • Roet hoopt zich op in het inlaatspruitstuk, de EGR-klep en de aangesloten slangen.
  • Na verloop van tijd belemmert deze roetvorming de luchtstroom, wat resulteert in vermogensverlies en meer rook uit de uitlaat.
  • Roetafzettingen kunnen ervoor zorgen dat de EGR-klep niet goed sluit, waardoor er ongecontroleerde lucht (valse lucht) in het systeem komt, wat tot verdere prestatieproblemen kan leiden.
  • Het reinigen of vervangen van de EGR-klep en het inlaatspruitstuk kunnen hoge reparatiekosten met zich meebrengen.

Onze oplossing:

Bij EJP Motors bieden we een permanente oplossing voor deze problemen door middel van softwarematige aanpassingen die het EGR-systeem volledig uitschakelen. We verwijderen alle gerelateerde foutcodes van de ECU, zodat er geen waarschuwingslampjes op uw dashboard verschijnen. In ernstige gevallen waarin de EGR-klep niet via software kan worden gesloten, kunnen we de klep fysiek afdekken, zodat een volledige sluiting wordt gegarandeerd.

Proces:

  • Software-only EGR-verwijdering : deze service duurt 30-60 minuten.
  • EGR-klep afdekken en software : Als het afdekken van de EGR-klep noodzakelijk is, hebben we het voertuig een halve dag nodig. De extra kosten zijn afhankelijk van de complexiteit van de werkzaamheden.

Veelvoorkomende EGR-gerelateerde foutcodes:

  • P0400 : EGR-stroomstoring
  • P0401 : EGR-stroom te klein
  • P0402 : EGR-stroom te groot
  • P0403 : EGR-klep defect
  • P0404 : Probleem met circuitprestaties
  • En nog meer...

Aanvullende diensten:

Wij bieden ook verwijdering van andere problematische systemen en functies, zoals:

  • AdBlue
  • DTC-foutcodes
  • Lambdasonde
  • Start-Stop-systemen
  • Snelheidsbegrenzer
  • NOx-sensor
  • Startonderbreker

Verbeter vandaag nog de betrouwbaarheid, efficiëntie en prestaties van uw voertuig met de professionele EGR-verwijderings- en tuningservices van EJP Motors!

Maak een afspraak in de werkplaats

Plan uw tijd

EGR verwijderen FAQ

Wat zijn de primaire functies van een EGR-systeem in een moderne motor?

De belangrijkste functies van een EGR-systeem zijn het verminderen van de NOx-uitstoot door de verbrandingstemperatuur te verlagen en het verbeteren van het brandstofverbruik onder bepaalde omstandigheden.

Welke invloed heeft EGR-verwijdering op de NOx-uitstoot van dieselmotoren?

EGR-verwijdering verhoogt doorgaans de NOx-uitstoot in dieselmotoren vanwege hogere verbrandingstemperaturen. Dit kan leiden tot aanzienlijke toename van schadelijke emissies.

Kunt u uitleggen hoe u EGR-werkcycluskaarten kunt aanpassen tijdens het verwijderen van een EGR?

Bij het aanpassen van EGR-bedrijfscycluskaarten worden de bedrijfscycluswaarden onder alle bedrijfsomstandigheden op nul gezet. Zo wordt ervoor gezorgd dat de EGR-klep te allen tijde gesloten blijft.

Wat zijn de mogelijke risico's van hogere verbrandingstemperaturen na het verwijderen van EGR?

Hogere verbrandingstemperaturen na het verwijderen van de EGR kunnen leiden tot een verhoogde thermische belasting van motoronderdelen, wat mogelijk slijtage van zuigers, kleppen en cilinderkoppen versnelt.

Welke invloed heeft het verwijderen van EGR op het brandstofverbruik onder verschillende rijomstandigheden?

EGR-verwijdering verbetert vaak het brandstofverbruik onder omstandigheden met hoge belasting, maar kan de efficiëntie verlagen tijdens werking met lage belasting. De algehele impact varieert afhankelijk van rijgewoonten en omstandigheden.

Wat zijn de juridische implicaties van het verwijderen van EGR in verschillende rechtsgebieden?

EGR-verwijdering is vaak illegaal voor voertuigen op de weg in veel rechtsgebieden vanwege emissievoorschriften. Het kan toegestaan ​​zijn voor off-road- of racetoepassingen in sommige gebieden.

Welke invloed heeft het verwijderen van het EGR-systeem op de levensduur van de motor?

Het verwijderen van EGR kan de levensduur van de motor mogelijk verlengen door koolstofafzetting te verminderen en EGR-gerelateerde storingen te elimineren. Echter, hogere verbrandingstemperaturen kunnen slijtage van sommige componenten versnellen.

Kunt u het proces voor het uitschakelen van EGR-gerelateerde diagnostische foutcodes beschrijven?

Om EGR-gerelateerde DTC's uit te schakelen, moet u de ECU-software aanpassen om foutcodes met betrekking tot het EGR-systeem te negeren of te onderdrukken. Zo voorkomt u dat er controlelampjes van de motor gaan branden en de noodloopmodus wordt geactiveerd.

Wat zijn de verschillen in EGR-verwijderingsvoordelen tussen benzine- en dieselmotoren?

Bij benzinemotoren biedt het verwijderen van de EGR doorgaans minder voordelen dan bij dieselmotoren, omdat benzinemotoren doorgaans een lagere EGR-waarde hebben en er minder problemen zijn met koolstofafzetting.

Welke invloed heeft het verwijderen van EGR op de prestaties en levensduur van de turbolader?

Het verwijderen van EGR kan de temperatuur en de doorstroming van uitlaatgassen verhogen, wat mogelijk de respons van de turbolader verbetert, maar ook de thermische belasting van de turbocomponenten verhoogt.

Welke aanpassingen aan de ECU zijn nodig om de prestaties te optimaliseren na het verwijderen van de EGR?

ECU-optimalisatie na het verwijderen van EGR kan bestaan ​​uit het aanpassen van de brandstofkaarten, het ontstekingstijdstip en de turbodrukregeling om rekening te houden met veranderingen in de temperatuur en samenstelling van de inlaatlucht.

Welke invloed heeft het verwijderen van EGR op de uitlaatgastemperatuur, vooral bij dieselmotoren?

EGR-verwijdering verhoogt doorgaans de uitlaatgastemperaturen, vooral bij dieselmotoren. Dit kan leiden tot verhoogde thermische stress op uitlaatcomponenten en de turbolader.

Wat zijn de mogelijke gevolgen voor de motorgarantie als ik een EGR-systeem verwijder?

Het verwijderen van EGR leidt vrijwel altijd tot het vervallen van de garantie op de motor, omdat hierbij een belangrijk emissiecontrolesysteem wordt gewijzigd.

Welke invloed heeft het verwijderen van EGR op de prestaties en emissies van een koude start?

Het verwijderen van EGR kan een negatieve invloed hebben op de prestaties bij een koude start en de emissies, omdat EGR ervoor zorgt dat de katalysator sneller opstart en de NOx-uitstoot bij een koude start wordt verminderd.

Kunt u de relatie uitleggen tussen het verwijderen van de EGR en mogelijk pingelen van de motor?

Het verwijderen van EGR kan de kans op pingelen van de motor vergroten, vooral bij benzinemotoren, vanwege hogere verbrandingstemperaturen en veranderingen in de samenstelling van de vulling.

Wat zijn de beste werkwijzen om een ​​goede motorkoeling te garanderen na het verwijderen van de EGR?

Tot de aanbevolen werkwijzen behoren het zorgen voor de juiste koelmiddelniveaus, het overwegen van verbeterde koelsystemen en het eventueel aanpassen van ECU-parameters om hogere verbrandingstemperaturen te beheren.

Welke invloed heeft het verwijderen van EGR op de effectiviteit van andere emissiecontrolesystemen?

Het verwijderen van EGR kan de belasting op andere emissiecontrolesystemen verhogen, met name de katalysator en het roetfilter (in dieselmotoren), waardoor hun effectiviteit en levensduur mogelijk afnemen.

Wat zijn de verschillen in EGR-verwijderingsprocedures voor hogedruk- en lagedruk-EGR-systemen?

Hogedruk-EGR-systemen vereisen doorgaans uitgebreidere ECU-aanpassingen, terwijl lagedruk-EGR-systemen eenvoudiger te verwijderen zijn, maar een grotere impact op de werking van de turbolader kunnen hebben.

Welk effect heeft het verwijderen van EGR op de lucht-brandstofverhouding van de motor bij verschillende belastingsomstandigheden?

Het verwijderen van EGR leidt doorgaans tot een armere lucht-brandstofverhouding bij alle belastingsomstandigheden. Hierdoor kan het nodig zijn om de brandstofkaart aan te passen om optimale prestaties te behouden en armere bedrijfsomstandigheden te voorkomen.

Wat zijn de mogelijke langetermijneffecten van het verwijderen van EGR op motoronderdelen zoals kleppen en zuigers?

Mogelijke langetermijneffecten zijn onder meer verhoogde slijtage van kleppen en zuigers vanwege hogere temperaturen, een mogelijk hoger olieverbruik en een versnelde degradatie van uitlaatcomponenten vanwege hogere uitlaattemperaturen.

Wat zijn de meest voorkomende foutcodes met betrekking tot EGR-problemen?

Algemene codes voor EGR-systeem:
P0400: Storing in de uitlaatgasrecirculatiestroom
P0401: Uitlaatgasrecirculatiestroom onvoldoende gedetecteerd
P0402: Overmatige uitlaatgasrecirculatiestroom gedetecteerd
P0403: Storing in uitlaatgasrecirculatiecircuit
P0404: Bereik/prestaties uitlaatgasrecirculatiecircuit
P0405: Uitlaatgasrecirculatiesensor A-circuit laag
P0406: Uitlaatgasrecirculatiesensor A-circuit hoog
P0407: Uitlaatgasrecirculatiesensor B-circuit laag
P0408: Uitlaatgasrecirculatiesensor B-circuit hoog
P0409: Uitlaatgasrecirculatiesensor A-circuit

EGR-kleppositiesensorcodes:
P1404: EGR-kleppositiesensorcircuit lage invoer
P1405: EGR-kleppositiesensorcircuit hoge invoer
P1406: EGR-kleppositiesensorcircuit intermitterend
P1408: EGR-stroom buiten zelftestbereik

EGR-temperatuursensorcodes:
P0486: Uitlaatgasrecirculatiesensor B-circuit
P0487: Uitlaatgasrecirculatiegasregelcircuit A open
P0488: Uitlaatgasrecirculatiegasregelcircuit A Bereik/prestaties
P1489: EGR vacuümsolenoïde circuit
P1490: Storing in EGR-vacuümsolenoïdecircuit

EGR-klepbesturingscodes:
P0489: Uitlaatgasrecirculatie-regelcircuit laag
P0490: Uitlaatgasrecirculatie-regelcircuit hoog
P0491: Secundair luchtinjectiesysteem onvoldoende stroming
P1409: Lekkage EGR-vacuümsysteem gedetecteerd

EGR-drukfeedbackcodes:
P1406: EGR-drukfeedbacksensorcircuit hoog
P1407: EGR-drukfeedbacksensorcircuit laag

Prestatiecodes van het EGR-systeem:
P0401: EGR-stroom onvoldoende gedetecteerd
P0402: EGR-stroom te hoog gedetecteerd
P1404: Probleem met bereik/prestatie van EGR-systeem
P1406: EGR-kleppenpositiecircuit

EGR-koelercodes:
P2457: Prestaties van het EGR-koelsysteem
P2458: EGR-koeler bypassklep regelcircuit
P2459: Bereik/prestaties van het bypassklepregelcircuit van de EGR-koeler

Aanvullende gerelateerde codes:
P0097: Inlaatluchttemperatuursensor 2 circuit laag
P0098: Inlaatluchttemperatuursensor 2 circuit hoog
P0099: Inlaatluchttemperatuursensor 2 Circuit intermitterend/onregelmatig
P0100: Storing in massa- of volumeluchtstroomcircuit
P0101: Probleem met bereik/prestatie van massa- of volumeluchtstroomcircuit
P0102: Massa- of volumeluchtstroomcircuit Lage invoer
P0103: Massa- of volumeluchtstroomcircuit Hoge invoer
P0104: Massa- of volumeluchtstroomcircuit intermitterend

SPN 2791: Positie van de uitlaatgasrecirculatieklep (EGR)
SPN 2792: EGR-klepregelcircuit
SPN 411: EGR-differentiaaldruk
SPN 412: EGR-temperatuur
SPN 2659: EGR-massastroom
SPN 2791: EGR-klep 1 regeling
SPN 3936: EGR-koeler bypassstatus
SPN 3242: EGR-koelertemperatuur
SPN 3251: EGR-koelerrendement
SPN 7138: EGR-positiesensor
SPN 3464: EGR-massastroomsensor
SPN 3226: EGR-koeler bypasskleppositie
SPN 2791: Positie van de uitlaatgasrecirculatieklep (EGR)
SPN 2792: EGR-klepregelcircuit
SPN 411: EGR-differentiaaldruk
SPN 412: EGR-temperatuur
SPN 2659: EGR-massastroom
SPN 2791: EGR-klep 1 regeling
SPN 3936: EGR-koeler bypassstatus
SPN 3242: EGR-koelertemperatuur
SPN 3251: EGR-koelerrendement
SPN 7138: EGR-positiesensor
SPN 3464: EGR-massastroomsensor
SPN 3226: EGR-koeler bypasskleppositie