Doorgaan naar inhoud

Verwijderen van dieselroetfilter (DPF)

Maak een afspraak in de werkplaats

Plan uw tijd

DPF VERWIJDEREN

Bij EJP Motors omvat onze DPF (Diesel Particulate Filter) verwijderingsservice deskundige ECU-herprogrammering om de motorprestaties te optimaliseren zonder de beperkingen van een verstopte DPF. Hieronder vindt u een diepgaand overzicht van de belangrijkste wijzigingen die tijdens dit proces zijn aangebracht:

Belangrijkste wijzigingen voor het verwijderen van DPF:

  1. DPF-regeneratiekaarten

    • Functie : Regelt het proces waarbij roet in het DPF verbrandt.
    • Wijziging : Schakel regeneratie uit door de parameters en triggers te deactiveren.
  2. Roetbelastingkaarten

    • Functie : Volg de ophoping van roet en activeer regeneratie.
    • Wijziging : Stel in op lage waarden of nul om regeneratie te voorkomen.
  3. Druksensorkaarten

    • Functie : Meet het drukverschil over het DPF.
    • Wijziging : Wijzig de waarden zodat er constante, lage drukwaarden worden weergegeven.
  4. Temperatuurkaarten

    • Functie : Controleer de uitlaattemperatuur voor DPF-beheer.
    • Wijziging : Pas de drempelwaarden aan of schakel de monitoring uit om regeneratie te voorkomen.
  5. DTC-kaarten

    • Functie : Foutcodes opslaan die betrekking hebben op het DPF-systeem.
    • Wijziging : Schakel DPF-gerelateerde diagnostische foutcodes (DTC's) uit of verwijder ze om foutmeldingen te voorkomen.
  6. EGR-kaarten

    • Functie : Beheert het EGR-systeem dat samenwerkt met het DPF.
    • Wijziging : Optimaliseer de instellingen voor prestaties zonder DPF, waardoor de uitlaatgasrecirculatie mogelijk wordt verminderd.
  7. Brandstofinjectiekaarten

    • Functie : Regelt de timing en hoeveelheid brandstofinjectie.
    • Aanpassing : Aanpassen voor optimale verbranding bij afwezigheid van het DPF, waardoor de roetproductie wordt verminderd.

Geavanceerde overwegingen:

  • Gereedheid en OBD-II-naleving :
    Kalibreer de DPF-gereedheidsmonitoren opnieuw, zodat ze altijd de status 'Gereed' weergeven en ervoor zorgen dat andere monitoren correct functioneren voor OBD-II-naleving.

  • Berekende nominale waarden (CNV) :
    Bereken de uitlaatgastegendruk opnieuw, pas de waarden van de luchtmassameter aan en werk de feedback van de zuurstofsensor bij om de verwijdering van het DPF weer te geven.

Voorbereiding ECU vóór verwijdering:

Voordat u het DPF verwijdert, zijn de volgende stappen essentieel:

  • Wis alle DPF-gerelateerde foutcodes.
  • Zet de roetladingteller en de asaccumulatieteller van het DPF terug op nul.
  • Wis de regeneratiegeschiedenis en intervaltimers.

Professionele diagnostische apparatuur:

Voor een succesvol DPF-verwijderingsproces zijn geavanceerde diagnostische hulpmiddelen nodig, waaronder:

  • Communicatiemogelijkheden op OE-niveau.
  • Realtime gegevensbewaking.
  • Geavanceerde ECU-coderings- en flashtools.

Technische procesworkflow:

  1. De klant registreert zich en koopt credits.
  2. De klant leest de ECU uit met een speciaal gereedschap.
  3. Upload bestanden naar ons serviceportaal.
  4. De ingenieur bekijkt het bestand en brengt wijzigingen aan.
  5. Bestand geüpload zodat de klant het kan downloaden.
  6. De klant flasht de ECU met het aangepaste bestand.
  7. Ondersteuning is beschikbaar via een ticketsysteem.

Ons proces is uiterst efficiënt: standaardbestandswijzigingen zijn binnen 30 minuten voltooid, complexere bestanden binnen een uur.

Voordelen van het verwijderen van DPF:

  • Verbeterde motorprestaties : verwijdert beperkingen die worden veroorzaakt door een verstopt DPF, wat resulteert in verbeterd vermogen en acceleratie.
  • Hogere brandstofefficiëntie : vermindert de uitlaatgastegendruk, wat het brandstofverbruik verbetert.
  • Lagere onderhoudskosten : het is niet meer nodig om het DPF te reinigen of te vervangen, waardoor u op de lange termijn bespaart op onderhoudskosten.
  • Minder regeneratiecycli : voorkomt frequente regeneratiecycli, waardoor de motor minder wordt belast en het brandstofverbruik wordt verbeterd.
  • Geen dashboardfouten : voorkomt waarschuwingslampjes met betrekking tot het DPF-systeem.
  • Verlengde levensduur van de motor : vermindert de belasting van de motor en het uitlaatsysteem, waardoor hun levensduur wordt verlengd.
  • Kostenefficiënt : De eenmalige verwijderingskosten zijn lager vergeleken met doorlopend DPF-onderhoud en -vervanging.

PDF-verwijderingsproces bij EJP Motors:

We schakelen de DPF uit in de ECU-software, lezen de originele software van uw voertuig en verwijderen alle DPF-structuren. Het proces omvat het verwijderen of omzeilen van de temperatuur- en druksensoren. Na verwijdering zal uw voertuig niet langer proberen te regenereren en ervaart u een verbeterd brandstofverbruik, vermogen en geen zwarte rook.

Prijzen en duur:

  • Software- en hardware-aanpassingen : De service duurt doorgaans een halve dag en de kosten variëren van € 100 tot € 250, afhankelijk van het voertuig.
  • Verwijderen alleen via software : In de meeste gevallen zijn softwarematige aanpassingen voldoende en is het niet nodig om de sensor fysiek te verwijderen.

Veelvoorkomende DPF-gerelateerde foutcodes:

  • P2002 : DPF-efficiëntie onder drempelwaarde
  • P242F : DPF-druksensorbereik/prestatieprobleem
  • P2463 : Probleem met bereik/prestatie van DPF-temperatuursensor
  • P24A1 : DPF-regeneratiefrequentie
  • En nog veel meer.

Aanvullende diensten:

Naast het verwijderen van het DPF kan EJP Motors u ook helpen met het uitschrijven en verwijderen van diverse systemen en functies die van invloed kunnen zijn op de prestaties van uw voertuig, zoals:

  • AdBlue
  • DTC-foutcodes
  • Lambdasonde
  • Start-Stop-systeem
  • Snelheidsbegrenzer
  • NOx-sensor
  • Startonderbreker

Bij EJP Motors zijn we gespecialiseerd in ECU-herkalibraties die de gezondheid van de motor behouden en tegelijkertijd de prestaties verbeteren. Onze DPF-verwijderingsservice is afgestemd op het motormodel, de turbolader en het brandstofsysteem van elk voertuig om optimale resultaten te garanderen.

Maak een afspraak in de werkplaats

Plan uw tijd

Veelgestelde vragen over het verwijderen van DPF

Hoe pas je de feedbacklus van de lambdasonde aan om de veranderde uitlaatgasstroom na het verwijderen van het DPF te compenseren?

We passen de lambda-doelwaarden aan en wijzigen de closed-loop brandstoftrimparameters om rekening te houden met de toegenomen uitlaatgasstroom. Dit houdt vaak in dat het acceptabele bereik voor kortetermijnbrandstoftrims wordt verbreed en de langetermijnbrandstoftrimlimieten opnieuw worden gekalibreerd.

Welke strategieën gebruikt u om koppelbegrenzing te voorkomen bij het uitschakelen van DPF-gerelateerde parameters in moderne ECU's?

We passen het koppelmodel binnen de ECU aan, passen de maximaal toegestane koppelwaarden aan en kalibreren de koppelinterventiedrempels opnieuw. Dit houdt vaak in dat de motorbelastingberekening opnieuw wordt toegewezen om valse overbelastingsomstandigheden te voorkomen.

Hoe kunt u mogelijke problemen met de efficiëntie van de EGR-koeler aanpakken na het verwijderen van het DPF, met name bij motoren met een hoog EGR-percentage?

We verlagen doorgaans de algehele EGR-snelheid om de toegenomen uitlaatgastemperaturen te compenseren. Daarnaast kunnen we de EGR-koeler-bypassstrategieën aanpassen en de EGR-temperatuurdrempels aanpassen om een ​​optimale koelerefficiëntie te behouden.

Welke methoden gebruikt u om de metingen van de massale luchtstroomsensor opnieuw te kalibreren, zodat u rekening houdt met de veranderde uitlaattegendruk?

We passen de MAF-sensor-schaaltabellen aan om de toegenomen luchtstroom te compenseren. Dit houdt vaak in dat de volumetrische efficiëntiekaarten worden aangepast en de algoritmen voor luchtmassaberekening binnen de ECU opnieuw worden gekalibreerd.

Hoe pas je de timing en duur van de brandstofinjectie aan om de verbrandingsefficiëntie te optimaliseren zonder DPF?

We vervroegen de injectietiming doorgaans iets om te profiteren van de verminderde uitlaattegendruk. Duurkaarten worden aangepast om de lucht-brandstofverhoudingen over het gehele toerental- en belastingsbereik te optimaliseren, wat vaak resulteert in iets armere mengsels.

Welke aanpak gebruikt u om DPF-regeneratiecycli uit te schakelen zonder de failsafe-modi in de ECU te activeren?

We schakelen de regeneratietriggers uit door de algoritmen voor roetbelastingberekening aan te passen en vaste waarden in te stellen voor DPF-gerelateerde sensoren. Daarnaast moeten we mogelijk bepaalde veiligheidscontroles in de ECU omzeilen om failsafe-modi te voorkomen.

Hoe gaat u om met OBD-II-gereedheidsmonitoren voor emissiegerelateerde systemen na het verwijderen van het DPF?

We passen de criteria voor voltooiing van de gereedheidsmonitor voor DPF-gerelateerde tests aan en stellen deze zo in dat ze altijd als 'voltooid' worden weergegeven. Voor andere emissiesystemen passen we de monitoringparameters aan om ervoor te zorgen dat ze correct blijven functioneren, ondanks de gewijzigde uitlaatconfiguratie.

Welke strategieën gebruikt u om te hoge uitlaatgastemperaturen te voorkomen bij afwezigheid van de warmteabsorberende eigenschappen van het DPF?

We passen de brandstofinjectiestrategie aan om post-injectiegebeurtenissen te verminderen en passen de hoofdinjectietiming aan om de verbrandingstemperaturen te optimaliseren. Daarnaast kunnen we de EGR-snelheid onder bepaalde omstandigheden verhogen om de uitlaattemperaturen te helpen beheersen.

Hoe pas je de boost control-parameters aan om rekening te houden met de verminderde uitlaatgasrestrictie na het verwijderen van het DPF?

We kalibreren de boost control maps opnieuw om te profiteren van de verminderde tegendruk, wat vaak iets hogere boostdrukken mogelijk maakt. We passen ook de duty cycle maps van de wastegate aan en wijzigen de overboost protection parameters dienovereenkomstig.

Welke methoden gebruikt u om de ingangen van de differentiële druksensor uit te schakelen of te wijzigen zonder dat er foutcodes worden geactiveerd?

We stellen doorgaans een vaste, lage-waarde-invoer in voor de differentiële druksensor in de ECU. Daarnaast schakelen we gerelateerde diagnostische foutcodes uit en passen we de sensorplausibiliteitscontroles aan om het genereren van foutcodes te voorkomen.

Hoe ga je om met mogelijke veranderingen in de prestatiekenmerken van de turbolader na het verwijderen van het DPF, met name bij turbo's met variabele geometrie?

We kalibreren de VGT-positiekaarten opnieuw om de turborespons en -efficiëntie te optimaliseren met de nieuwe uitlaatstroomkarakteristieken. Dit houdt vaak in dat de schoeppositie bij lage toerentallen wordt aangepast om de spoel-up te verbeteren en dat de hoge toerentalposities worden aangepast om overtoeren te voorkomen.

Welke aanpak hanteert u om het EGR-systeem opnieuw te kalibreren om een ​​optimale NOx-regeling te behouden zonder DPF?

We verhogen doorgaans de algehele EGR-snelheid om het verlies van de NOx-reductiecapaciteiten van het DPF te compenseren. Dit houdt in dat de EGR-kaarten worden aangepast over verschillende belasting- en RPM-bereiken, en dat de bypassstrategieën van de EGR-koeler worden aangepast.

Hoe pas je de berekening van de motorbelasting aan om rekening te houden met de gewijzigde dynamiek van het uitlaatsysteem?

We kalibreren de volumetrische efficiëntiekaarten opnieuw en passen de algoritmen voor de berekening van de luchtmassa aan om de nieuwe uitlaatstroomkarakteristieken te weerspiegelen. Dit houdt vaak in dat de inlaatspruitstukdruk wordt aangepast om conversietabellen binnen de ECU te laden.

Welke strategieën gebruikt u om problemen met olieverdunning te voorkomen die kunnen ontstaan ​​door het uitschakelen van post-injectiegebeurtenissen die worden gebruikt bij DPF-regeneratie?

We verwijderen of verminderen de late-cycle brandstofinjectiegebeurtenissen die eerder werden gebruikt voor DPF-regeneratie volledig. Daarnaast kunnen we de aanbevelingen voor het olieverversingsinterval aanpassen om rekening te houden met de gewijzigde bedrijfsomstandigheden.

Hoe gaat u om met fabrikantspecifieke gecodeerde ECU-parameters met betrekking tot DPF-functionaliteit?

We gebruiken gespecialiseerde decryptietools en algoritmen om toegang te krijgen tot deze parameters. In gevallen waarin directe wijziging onmogelijk is, kunnen we emulatietechnieken gebruiken om de gecodeerde functies te omzeilen of te negeren.

Welke methoden gebruikt u om koudestartstrategieën te optimaliseren na het verwijderen van het DPF en de bijbehorende opwarmvoordelen?

We passen de cold start fuel enrichment maps aan en passen de idle speed control parameters aan om de veranderde uitlaat thermische karakteristieken te compenseren. Dit kan het verlengen van de opwarmfase duur en het opnieuw kalibreren van de katalysator light-off strategieën omvatten.

Hoe kunt u mogelijke veranderingen in uitlaatgeluidsniveaus aanpakken en ervoor zorgen dat u voldoet aan de relevante geluidsvoorschriften na het verwijderen van het DPF?

Hoewel we uitlaatgeluid niet rechtstreeks kunnen regelen via ECU-tuning, adviseren we klanten over geschikte aftermarket-uitlaatsystemen met resonatoren of dempers om acceptabele geluidsniveaus te behouden. We kunnen ook de RPM-limieten van de motor aanpassen in bepaalde rijmodi om geluidsoverlast te verminderen.

Welke aanpak gebruikt u om de brandstofaanpassingswaarden opnieuw te kalibreren om optimale lucht-brandstofverhoudingen te behouden over het gehele operationele bereik?

We verbreden het acceptabele bereik voor kortetermijnbrandstofaanpassingen en passen de langetermijnbrandstofaanpassingslimieten aan. Daarnaast passen we de basisbrandstofkaarten aan om een ​​nauwkeuriger startpunt te bieden, waardoor de noodzaak voor grote aanpassingsaanpassingen afneemt.

Hoe pas je de koppelmodellen in de ECU aan om rekening te houden met de toegenomen uitlaatgasstroom en mogelijke vermogenswinst?

We kalibreren de koppelproductiemodellen opnieuw op basis van de nieuwe luchtstroomkarakteristieken, waarbij we zowel de geschatte als de gevraagde koppelkaarten aanpassen. Dit omvat het aanpassen van de koppellimiettabellen en het opnieuw kalibreren van de op koppel gebaseerde boostcontrolestrategieën.

Welke strategieën gebruikt u om de betrouwbaarheid op de lange termijn te waarborgen en voortijdige slijtage van de turbolader te voorkomen bij motoren met een hoge kilometerstand na het verwijderen van het DPF?

We implementeren conservatievere boost control-strategieën voor motoren met een hoge kilometerstand, wat mogelijk de maximale boost-druk beperkt. We passen ook de drempelwaarden voor oliedruk en -temperatuur aan om eerdere waarschuwingen te activeren, en kunnen de turbo-cooldown-strategieën aanpassen om te voorkomen dat olie in de lagers verkookst.

Wat zijn de meest voorkomende foutcodes met betrekking tot DPF-problemen?

DPF-specifieke codes:
P2002: Dieselroetfilter-efficiëntie onder drempelwaarde
P2452: Dieselroetfilter druksensor "A" circuit laag
P2453: Dieselroetfilter druksensor "A" circuit hoog
P2454: Dieselroetfilter druksensor "A" circuit intermitterend
P2455: Dieselroetfilter druksensor "B" circuit laag
P2456: Dieselroetfilter druksensor "B" circuit hoog
P2457: Dieselroetfilter druksensor "B" circuit intermitterend
P2458: Regeneratieduur van het roetfilter
P2459: Regeneratiefrequentie van het roetfilter
P2463: Dieselroetfilter – Roetophoping
P242F: Beperking van het dieselroetfilter – Asaccumulatie
P244A: Differentieeldruk dieselroetfilter te laag
P244B: Differentieeldruk dieselroetfilter te hoog

DPF-regeneratiecodes:
P2080: Bereik/prestaties van het uitlaatgastemperatuursensorcircuit
P2084: Uitlaatgastemperatuursensorcircuit intermitterend
P2031: Uitlaatgastemperatuursensorcircuit laag (Bank 1 Sensor 2)
P2032: Uitlaatgastemperatuursensorcircuit hoog (Bank 1 Sensor 2)
P2033: Uitlaatgastemperatuursensorcircuit (Bank 1 Sensor 2)
P2470: Regeneratiestatus van het roetfilter

Gerelateerde uitlaatsysteemcodes:
P0470: Storing uitlaatgasdruksensor
P0471: Bereik/prestaties uitlaatgasdruksensor
P0472: Uitlaatgasdruksensor laag
P0473: Uitlaatgasdruksensor hoog
P0474: Uitlaatgasdruksensor intermitterend

EGR-systeemcodes (vaak gerelateerd aan DPF-problemen):
P0400: Storing in de uitlaatgasrecirculatiestroom
P0401: Uitlaatgasrecirculatiestroom onvoldoende gedetecteerd
P0402: Overmatige uitlaatgasrecirculatiestroom gedetecteerd
P0403: Storing in uitlaatgasrecirculatiecircuit
P0404: Bereik/prestaties uitlaatgasrecirculatiecircuit

Brandstofsysteemcodes (kunnen de prestaties van het DPF beïnvloeden):
P0087: Brandstofrail/systeemdruk – Te laag
P0088: Brandstofrail/systeemdruk – Te hoog
P0191: Bereik/prestatie van brandstofrail-druksensorcircuit
P0201-P0206: Storing in injectorcircuit (cilinder 1-6)

NOx-sensorcodes (gerelateerd aan emissiecontrole):
P220A: Bereik/prestaties van NOx-sensorcircuit
P220B: NOx-sensorcircuit laag
P220C: NOx-sensorcircuit hoog

Codes voor dieseluitlaatvloeistof (DEF):
P20EE: SCR NOx-katalysatorrendement onder drempelwaarde
P203F: Reductantniveau te laag
P204F: Prestaties van het reductiemiddelsysteem