ADBLUE VERWIJDEREN
Bij EJP Motors zijn we gespecialiseerd in het verwijderen en modificeren van AdBlue (SCR) systemen, waarmee we klanten helpen kostbare reparaties en voortdurende AdBlue-tankvereisten te vermijden. Hieronder vindt u een gedetailleerde gids over AdBlue, de functie ervan en hoe onze AdBlue-off-services werken.
Wat is AdBlue?
AdBlue is een mengsel van 67,5% gedemineraliseerd water en 32,5% zuivere ureum (AUS32), ontworpen om schadelijke stikstofoxide (NOx) emissies in dieselmotoren te verminderen. Het werkt met het Selective Catalytic Reduction (SCR) systeem, waarbij NOx wordt omgezet in onschadelijke stikstof en waterdamp, waardoor voertuigen voldoen aan strenge emissievoorschriften.
Welke motoren gebruiken AdBlue?
AdBlue wordt gebruikt in dieselmotoren die zijn uitgerust met SCR-katalysatoren en wordt voornamelijk aangetroffen in:
- Vrachtwagens (na 2005) : AdBlue-systemen werden voor het eerst op grote schaal geïmplementeerd in commerciële dieselvrachtwagens.
- Personenauto's (na 2014) : De Euro 6-regelgeving introduceerde AdBlue-systemen in veel dieselpersonenauto's.
De SCR-katalysator, die zich achter het DPF bevindt, injecteert AdBlue in het uitlaatsysteem om schadelijke gassen om te zetten. Dit zorgt ervoor dat het voertuig voldoet aan de emissienormen en tegelijkertijd efficiënt rijdt.
Voordelen en nadelen van AdBlue:
Voordelen:
- Vermindert aanzienlijk de uitstoot van schadelijke NOx.
Nadelen:
- Hoge initiële en doorlopende kosten (AdBlue tanken, onderhoud van SCR-componenten).
- Onjuist gebruik of verwaarlozing kan leiden tot dure reparaties (SCR, NOx-sensorproblemen).
- De prestaties van een voertuig zijn afhankelijk van de juiste werking van het AdBlue-systeem.
EJP Motors AdBlue-verwijderingsoplossing:
Dankzij onze AdBlue-off-service hoeft u het AdBlue-systeem niet meer te onderhouden en hoeft u het niet meer bij te tanken. Dit is een permanente oplossing voor veel voertuigen, waaronder Mercedes-, DAF- en Volkswagen Crafter-trucks, waarbij het AdBlue-systeem vaak meer onderhoud nodig heeft dan bedoeld.
AdBlue-foutcodes:
AdBlue-systeemcodes:
P20EE: SCR NOx-katalysatorrendement onder drempelwaarde
P204F: Prestaties van het reductiemiddelsysteem
P203F: Reductantniveau te laag
P2047: Reductant Injector Circuit Open
P2048: Reductant Injector Circuit Laag
P2049: Reductant Injector Circuit Hoog
P20E8: Reductantdruk te laag
P20E9: Reductantdruk te hoog
AdBlue-kwaliteitssensorcodes:
P20FC: Reductantkwaliteitssensorcircuit
P20FD: Bereik/prestatie van reductantkwaliteitssensorcircuit
P20FE: Reductantkwaliteitssensorcircuit laag
P20FF: Reductantkwaliteitssensorcircuit hoog
AdBlue-tank- en niveausensorcodes:
P202E: Reductanttanktemperatuursensorcircuit
P202F: Bereik/prestatie van temperatuursensor van reductanttankcircuit
P2043: Temperatuursensor reductanttankcircuit laag
P2044: Temperatuursensor reductanttankcircuit hoog
P205A: Reductanttankniveausensorcircuit
P205B: Bereik/prestatie van het circuit van de reductanttankniveausensor
P205C: Reductanttankniveausensorcircuit laag
P205D: Reductanttankniveausensorcircuit hoog
AdBlue-verwarmingscodes:
P20B9: Reductantverwarmingsregelcircuit open
P20BA: Reductantverwarmingsregelcircuit laag
P20BB: Reductantverwarmingsregelcircuit hoog
P20BC: Temperatuursensorcircuit van reductantverwarmer
P20BD: Bereik/prestatie van temperatuursensorcircuit van reductantverwarmer
NOx-sensorcodes (gerelateerd aan de efficiëntie van het AdBlue-systeem):
P220A: NOx-sensorcircuitbank 1 Sensor 1
P220B: NOx-sensorcircuit laag Bank 1 Sensor 1
P220C: NOx-sensorcircuit hoog Bank 1 Sensor 1
P229F: NOx-sensor verwarmingsregeling circuit bank 1 sensor 1
AdBlue-pompcodes:
P20F8: Reductantpomp-regelcircuit
P20F9: Bereik/prestatie van het regelcircuit van de reductiemiddelpomp
P20FA: Reductantpompregelcircuit laag
P20FB: Reductantpompregelcircuit hoog
SCR-systeemcodes:
P249D: Gesloten lus reductantinjectiecontrole bij limiet – Te hoge stroom
P249E: Gesloten lus reductantinjectiecontrole bij limiet – Te lage stroom
AdBlue-verwijderingsbestanden: technisch proces en implementatie
Bij EJP Motors bieden we ECU-tuning op maat aan om het AdBlue-systeem uit te schakelen, zodat het voertuig soepel functioneert zonder foutcodes of prestatieproblemen.
AdBlue-systeemmodificatieproces:
-
Diagnostische beoordeling
- Voer een volledige systeemdiagnose uit met behulp van OEM-hulpmiddelen.
- Controleer de functionaliteit van het AdBlue-systeem, de status van de NOx-sensor en de resetmogelijkheden.
- Noteer alle actieve foutcodes en evalueer kritische componenten, zoals de AdBlue-tank en het injectorsysteem.
-
ECU-gegevensextractie
- Lees de gegevens uit van de motorregeleenheid (ECU) en de nabehandelingseenheid (DCU), indien van toepassing.
- Gebruik betrouwbare methoden zoals de boot- of bench-modus om gegevens te extraheren en zorg ervoor dat alle kaarten correct worden gelezen voor wijziging.
-
Bestand uploaden en analyseren
- Registreer u en koop credits via ons online portaal.
- Upload de ECU-gegevensbestanden voor analyse.
- Onze technici beoordelen de systeemstatus, foutcodes en componentfunctionaliteit.
-
Bestandswijziging
- We passen de specifieke kaarten in de ECU aan om de AdBlue-functie te omzeilen, inclusief NOx-sensor, AdBlue-injectie, DTC, SCR en temperatuurkaarten.
- In de meeste gevallen wordt het aangepaste bestand binnen 30 minuten geüpload naar het klantenportaal. Complexe scenario's worden binnen 1 uur afgehandeld.
-
Implementatie en testen
- Nadat het aangepaste bestand is geflasht, moet de klant mogelijk de connectoren (SCR-eenheid, NOx-sensor) loskoppelen of de SCR-zekering verwijderen, afhankelijk van de aanbevelingen van de technicus.
- Volledige systeemtests zorgen ervoor dat het AdBlue-systeem wordt uitgeschakeld zonder dat er fouten optreden, terwijl tegelijkertijd de optimale motorprestaties worden gecontroleerd.
-
Doorlopende ondersteuning
- Wij bieden volledige technische ondersteuning via ons online platform. Als er problemen ontstaan, kunnen klanten gedetailleerde foutrapporten indienen voor onmiddellijke assistentie.
Belangrijkste kaarten en parameters gewijzigd:
- NOx-sensorkaarten : op nul gezet of omzeild om detectie van hoge NOx-niveaus te voorkomen.
- AdBlue-injectiekaarten : Stel deze in op nul om de AdBlue-dosering te stoppen.
- DTC-kaarten : Schakel AdBlue-gerelateerde diagnostische foutcodes uit.
- SCR-systeemkaarten : Schakel de werking van de AdBlue-pomp en -injector uit.
- Temperatuurkaarten : Pas temperatuurmetingen aan of omzeil ze om te voorkomen dat er AdBlue-fouten optreden.
- Noodmoduskaarten : Uitgeschakeld om normale werking van het voertuig te garanderen, zelfs bij AdBlue-storingen.
Technische overwegingen:
- ECU-compatibiliteit : elke aanpassing is afgestemd op de specifieke ECU van het voertuig.
- Emissie-naleving : Hoewel het verwijderen van AdBlue prestatievoordelen biedt, is het van cruciaal belang om de mogelijke juridische en milieugevolgen te begrijpen.
- Prestatieoptimalisatie : Wij bieden gecombineerde prestatie-afstemming om het motorvermogen te verbeteren en tegelijkertijd het AdBlue-systeem te verwijderen.
- Checksumberekening : Wij zorgen ervoor dat alle gewijzigde kaarten de checksumvalidatie doorstaan voor betrouwbaarheid.
De nieuwste innovaties op het gebied van AdBlue-verwijdering:
- Beperking van de AdBlue-dosering : We kunnen de AdBlue-dosering met 50-70% verminderen voor voertuigen waarbij een balans nodig is tussen naleving van de regelgeving en verminderd AdBlue-gebruik.
- Deactivering van het start-stopsysteem : combineer het verwijderen van AdBlue met het deactiveren van het start-stopsysteem voor meer gemak en prestaties.
Bij EJP Motors stemt ons team van kalibratie-ingenieurs elk AdBlue-verwijderingsbestand af om optimale motorprestaties, betrouwbaarheid en tevredenheid op de lange termijn te garanderen. Klanten moeten zich er echter van bewust zijn dat het verwijderen van het AdBlue-systeem juridische implicaties kan hebben, afhankelijk van regionale emissievoorschriften.