EJP Motors is niet verantwoordelijk voor schade die ontstaat bij het verwijderen of installeren van componenten in uw MINI Cooper. Zorg ervoor dat u een technische achtergrond hebt in een BMW/MINI Cooper voordat u deze verwijderingsinstructies toepast.
Instructies voor het verwijderen van de motorregeleenheid (CAS-verwijdering hieronder)
De Engine Control Unit (DME/ECU) bevindt zich aan de buitenkant van de passagierszijde onder de motorkap. Maak alles los en zoek de 2 pluggen DME/ECU. Trek de DME/ECU omhoog en maak beide pluggen zijwaarts los. (Zie instructies en afbeelding hieronder)


1. Verwijder de afdekking van het airconditioningfilter aan de bestuurderszijde. De afdekking van het airconditioningfilter is een driehoekige doos die zich direct voor de firewall bevindt. Drie 8 mm zeskantschroeven houden het op zijn plaats. Twee schroeven bevinden zich aan de bovenste hoeken en de derde bevindt zich aan de onderkant.
2. Verwijder de afdekking van het airconditioningfilter aan de passagierszijde. De afdekking van het filter aan de passagierszijde heeft dezelfde vorm als het filter aan de bestuurderszijde en wordt ook vastgehouden door dezelfde drie 8 mm zeskantschroeven.
3. Verwijder de regengootbak. Deze bak bevindt zich onder de twee airconditioningfilterdeksels die in (1) en (2) hierboven zijn verwijderd. De bak loopt over de gehele breedte van het motorcompartiment. De bak wordt vastgehouden door twee 8 mm zeskantige machineschroeven.
- A. Verwijder de drie schroeven waarmee het luchtfilterdeksel op zijn plaats wordt gehouden.
- B. Nadat het is verwijderd, zal de filterkap nog steeds worden bevestigd door een luchttemperatuursensor. Laat de sensor bevestigd en draai de filterkap gewoon uit de weg, zodat het hoofdremcilinderreservoir zichtbaar blijft.
2. Verwijder de afdekking van het airconditioningfilter aan de passagierszijde. De afdekking van het filter aan de passagierszijde heeft dezelfde vorm als het filter aan de bestuurderszijde en wordt ook vastgehouden door dezelfde drie 8 mm zeskantschroeven.
- A. Verwijder de drie schroeven waarmee het luchtfilterdeksel op zijn plaats wordt gehouden.
- B. Nadat het filterdeksel is verwijderd, zit er nog steeds een luchttemperatuursensor aan vast. We zullen deze sensor verwijderen.
- C. De luchttemperatuursensor wordt vastgehouden op een draaiende vergrendeling en twee compressielipjes. Draai de sensor totdat deze ontgrendeld is en verwijder deze. Volg vervolgens de bedrading en verwijder de twee compressielipjes die de bedrading op zijn plaats houden. Mogelijk moet u deze compressielipjes lichtjes wrikken om ze te verwijderen. De witte doos hieronder is waar de ECU zich bevindt. TREK NIET AAN DE BEDRADING om de compressielipjes te verwijderen.
3. Verwijder de regengootbak. Deze bak bevindt zich onder de twee airconditioningfilterdeksels die in (1) en (2) hierboven zijn verwijderd. De bak loopt over de gehele breedte van het motorcompartiment. De bak wordt vastgehouden door twee 8 mm zeskantige machineschroeven.
- A. Verwijder de twee schroeven waarmee de dakgootbak vastzit.
- B. Verwijder de vier rubberen lipjes die de lade op zijn plaats houden.
- C. Verwijder de lade. De lade schuift eruit. Het kan de motorkapsteunen raken. Beweeg de lade gewoon totdat deze volledig is verwijderd. De witte doos onder deze lade aan de passagierszijde bevat de ECU.
4. Verwijder de witte ECU-compartimentklep. Deze klep wordt vastgehouden door twee schuifsloten en vier vergrendelingslipjes.
5. Verwijder de ECU-bedradingsharnassen. Elke ECU-bedradingsharnas wordt op zijn plaats gehouden door een schuifvergrendeling. Trek aan elke schuifvergrendeling en verwijder de bedradingsharnassen.
6. Verwijder de ECU. De ECU wordt vastgehouden door twee plastic lipjes. Wrik deze lipjes los en verwijder de ECU.
- A. De witte ECU-compartimentklep bevat pictogrammen die een vergrendelde en ontgrendelde positie voor deze twee schuifregelaars aangeven. Schuif de twee sloten naar het ontgrendelde positiepictogram.
- B. Maak de vier vergrendelingslipjes los. U moet onder de ECU-kap reiken en de hoek van elk lipje naar buiten trekken totdat het ontgrendelt. Het is het beste om hiervoor twee handen te gebruiken: één hand om het lipje naar buiten te trekken en de andere hand om de vergrendelingslipbalk omhoog te trekken om de druk op de vergrendelingslipjes weg te nemen. De afbeeldingen zijn bedoeld om te laten zien waar de vergrendelingslipbalk zich bevindt, niet de methode om ze te ontgrendelen.
- C. Verwijder het deksel van het ECU-compartiment en leg het ECU-compartiment bloot.
5. Verwijder de ECU-bedradingsharnassen. Elke ECU-bedradingsharnas wordt op zijn plaats gehouden door een schuifvergrendeling. Trek aan elke schuifvergrendeling en verwijder de bedradingsharnassen.
6. Verwijder de ECU. De ECU wordt vastgehouden door twee plastic lipjes. Wrik deze lipjes los en verwijder de ECU.
Het verwijderen van het Car Access System (CAS) van uw BMW E90